Voor de molenaars van Nijeveen was het onlangs een grote dag, de molenkap kwam terug op het achtkant. Voor de dorpelingen is de molen een grote windwijzer. ’s Morgens een blik werpen naar de molen en je weet dat je tegen de wind in naar Meppel moet fietsen.
De molenbouwers en een grote kraanwagen waren al op tijd bij de molen. Veel tijd werd besteed voor het afstellen van de kettingen om de molenkap waterpas naar boven te hijsen, zodat de molenkap direct goed op de kruiring kwam te liggen. Ondanks dat het voor de molenbouwers een klus die ze vaak hebben gedaan, blijft het altijd een spannend moment. Maar ook nu ging dat perfect, vervolgens ging de windroos naar boven en werden daarna de vaagsroeden gestoken. In de week daarna is in de molenkap veel tijd besteed aan onder andere het afstellen van de tandwielen voor het kruien van de molenkap. De afstelling van de tandwielen is een secuur werk. Het kruien van de molenkap gaat dag en nacht door, bij elke verandering van de windrichting zal de windroos in beweging komen om de molenkap op de wind te houden. Ook zijn de ophekwerkzaamheden van het gevlucht begonnen, maar helaas kwamen alle werkzaamheden voor de bouwvak niet klaar. Wel is de windroos in werking gezet en de molenkap staat weer op de wind. Voor de molenaars is het nog wachten voordat er gedraaid kan worden. Op de Drentse Molendag is de molen helaas nog niet klaar, maar ’s morgens zijn de molenaars wel in de molen voor de verkoop van meelproducten.
Roelof Kooiker